تمدید کارت بازرگانی

چگونگی تمدید کارت بازرگانی

دارنده کارت بازرگانی یا نماینده او با در دست داشتن:

  • گواهی از حوزه مالیاتی ذی ربط مبنی بر موافقت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده آخرین سال مالیاتی پذیرفته شده

  • آگهی تغییرات در مدیریت و سایر تغییرات مربوط در صورتی که دارنده کارت شخص حقوقی باشد.

جهت انجام تشریفات تمدید به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون حسب مورد و سپس برای تأیید به وزارت صمت مراجعه نماید.

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

  • شرکت تعاونی مرزنشینان برای ورود کالاهای مورد نیاز خانوارهای مرزنشین طبق فهرست مربوط و به تعداد، مقدار و ارزش تعیین شده و صدور کالا در ازای کالاهای وارداتی.

  • ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند، برای ورود کالاهای مورد نیاز خانواده خود به تعداد مقدار و ارزش تعیین شده.

  • پیله وران برای ورود کالاهای قابل ورود مورد نیاز استان خود و استانهای همجوار در صورت اخذ کارت پیله وری و مجوز ورود از اداره بازرگانی شهر یا استان مربوط.

  • کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی طبق فهرست مربوط و به تعداد مقدار و ارزش تعیین شده.

  • کالاهایی که ورود و صدور آنها به تشخیص گمرک برای فروش نمی‌باشد.

ابطال کارت بازرگانی

کارت بازرگانی بنا به دلایلی از جمله انقضا مهلت و یا بواسطه تخلفات تجاری از جمله تخلفات گمرکی، قاچاق و ... توسط گمرک و یا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن لغو می‌گردد. طبق ماده ۳۰ قانون امور گمرکی: اشخاصی که مرتکب قاچاق شوند، اگر دارای کارت بازرگانی باشند، در صورت محکومیت علاوه بر مجازات‌های مربوط از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و یا شعب آن در شهرستانها به طور موقت یا دائم محروم شده و کارت بازرگانی آنان نیز باطل می‌شود. در صورتی که موضوع به دادگاه ارجاع نشده باشد، بنا بر پیشنهاد گمرک و تشخیص کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت بازرگانی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و گمرک ایران ممکن است به طور موقت یا دائم از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محروم گردند. در هر حال این اقدام مانع از تعقیب مرتکب در مراجع قانونی نخواهد بود.

 

منبع: مدیریت واردات کالا تألیف ابراهیم زارعی، حسن بقایی